Öreg Merci nem vén Merci - utcára vele, ne a múzeumba!

Mercedes Youngtimers

Hazaért a BBS RS!

2010. január 22. - Benyás

Kedden, összekötve a kellemeset a még kellemesebbel, felugrottam Székes Fővárosunkba az elkészült vödör felnikért és a szokásos keddi klubtalálkozóra az Aréna Plázába.
Nem mellékesen így autókáztam egy jót a MiamiWeissal is, bár éjjel hazafelé már nem voltam egészen magamnál.
Aztán a héten számolgattam gumiméreteket, kotorásztam a padláson és tartottam egy gumiméret próbát.

 

Ez egy kicsit ugyan okosított kép, és kicsit előreszalad az időben.

Kezdjük hát a történetet az ominózus keddi napon.
Még úton BP felé felhívtam Hunor barátomat, hogy mivel jön a talira és hogy ha a 380-assal, akkor ugye a 235/60R16-os úthenger lesz-e rajta?
Mivel azok nyári kerekek, ezért nem azokon gurul a gép jelenleg, de ha gondolom kölcsönadja próbára. Hát én erre nem is gondoltam, de lecsaptam a lehetőségre.
Tudni kell a méretről, hogy ez a legnagyobb átmérőjű gumi amit én 126oson eddig láttam. 688mm, ami pont 40mm-el nagyobb mint a 126osra rakott legnagyobb gyári méret, ami az 560as 205/65R15-ös kereke. Mellesleg a bálnának a gyári mérete. Ebből következően kereskedelmi forgalomban kapható.
Az úthibákat viszont nettó megszünteti. Egy kis rugóút növeléssel már lehtne is indulni a Dakaron velük, már ha az még létezne.
Ha már elhoztam, fel is próbáltam őket a 9collos ET15ös Borbet A-val, hogy mit mutat a szélesített sárvédővel. A 25 millis nyomtávszélesítőt azért alatta hagytam, ami még a pentákhoz készült, hogy azzal modellezzük a vödör BBS-t. Tudományosan kiszámolva persze minden méret.



Az eredmény: Elfér, elfordul, ki lehet fordítani koppanásig, viszont kicsit kilóg, meg ha kicsit lejjebb ül majd az autó, amit minden bizonnyal meg fog tenni, mivel szétszedés előtt nem volt ilyen magas, akkor azért már veszélyes közelségbe kerülne a peremmel. Nem beszélve arról, ha még be is rugózik egy ugratás után földet éréskor.
Akármennyire is abszurdnak hangzik, de erre is tervezni kell, mert előfordul. Tapasztalat. Igaz ebben tekintetben a hótoló is erős visszahúzó tényező. A MiamiWeisson is le szokott érni. De hát a szépségért áldozatokat kell hozni.
Lényeg a lényeg: Azért 688 milliméter az már kicsit sok. Kinézetben is túl terepjárós, bár én egy kicsit vonzódom ehhez a stílushoz, mégis azt hiszem le fogok mondani róla.

Így jutottam oda, hogy a 654mm az pont jó kompromisszum lesz. Ez kb félúton van a normál másodszériás 195/65R15 631mm-e és a 688 között és nem mellesleg pont találtam is a padláson ilyet. :) Gondoltam gyorsan fel is pattintom az első 9x16-os BBS-ekre és ha jól mutat, akkor ez lesz az én emberem. Van ám neki még egy jó tulajdonsága. A 275/45R16, ami egy létező méret (ez nagyon fontos) az pont szélességben pont ugyanúgy áll a 11x16os hátsó felniken (11/9x225=275) és átmérőben pont 654 az is.
Így legalább nem kell azon agyalnom hogy a kapható méretek közül melyik hordósabb, melyiket húzza jobban szét a széles felni és az átmérőben mennyit csökkent rajta, meg akkor optikailag mit fog mutatni, hogy elöl függőleges az oldalfal, hátul meg trapéz forma a gumi.
Találtam is az amerikai Ebay-en 275/45R16-ban Toyo porxxes Drag gumikat, amik street legal-ok is és belső nélküliek is. Akármilyen meglepő, ezeknek a Drag gumiknak jórésze belsős. És még nem is olyan drágák. 300dollárért megvan a kettő. (a képen a 255/50-es van)



Asszem ez lesz a megoldás, de addig is Cool bácsi hozza ma a 245/45-ösöket, amivel legalább fel lehet rakni a hátsókat, és hozzá lehet faragni a hátsó szélesítést és nem kell megint távtartókkal modellezni.

Előre viszont feldobtam a 225/55-öt. Azaz ennyire azért nem volt egyszerű a történet, mert csak a negyedik gumis tudta megcsinálni. Két okból. Az egyik, hogy az új peremekhez 8-as átmérőjű fémszelep kell, ami nincs mindenkinek. A másik, meg hogy bár a 9-es felnire a 225-ös gumi nem olyan keskeny, mégis mikor felrakták, mindkét oldalt volt vagy két centi a gumi belső pereme és a felni perem felfekvő átmérője közt, így aztán fújhatták nyugodtan, a körben ujjnyi réseken azonnal ment is el a nyomás.
Jött is a műhelynek a főnöke, és miközben magyarázta az egyik embernek, hogy milyen anyaggal kell polírozni a gumis gépeket minden nap, odaszólt, hogy: Hozzátok a puskát!
Ez egy nagy légtartály, amit felnyomnak kompresszorral és egy kb 50es átmérőjű, a végén ellapított cső áll ki belőle, egy golyós szeleppel. Miközben a szelepen keresztül fújják a gumit, ezzel a puskával becélozna a felni és gumi perem közti résbe, golyós csap hirtelen kinyit és a hirtelen befúvástól tágul annyit a gumi, hogy eléri a felni peremet és már nem is szökik a szelepen benyomott levegő. Profi kis cucc.
El is határoztam, hogy többet másik gumishoz nem megyek. Minden csillog villog, zsírúj profi cuccokkal dolgoznak és igényesek a munkájukra. Tényleg nagyon vigyáztak a felnikre is.

Tegnap estére el is jutottam oda, hogy fel legyen gumizva az első kerék, így hát fel is kellett próbálni az autóra, hogy mit mutat. Na meg akkor már a hátsó felnit is, még gumi nélkül. Hát odabax.

És szerintem teljesen jól áll a gumi. Nem húzza szét túlságosan. Nem néz ki hülyegyerekgolfnak vele, és még nem is az az eszetlen széles, hogy ne lehessen vele közlekedni . Na jó a hátsó egy kicsit túlmutat az ésszerűség határán, de ott elfér.



Nagy kő esett le a szívemről, éppen beér a keresztkulcs a csavarokig



Úgy néztem, hogy a hátsó szélesítés nem annyira szolíd, mint az első, ha ki kell hozni a kerék széléig. De hát ez van ;)



Levezetés képpen egy-két közeli kép a hátsó vödörről.


 

A bejegyzés trackback címe:

https://mercedesyoungtimers.blog.hu/api/trackback/id/tr4015386372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása