Kirohanásom oka a nyolcvanas évek derekán keresendö. Amikor a Millenium Falcon (gy.k. MB 300 TE) legördült a gyártósorról, gazdája már jó pár márkával volt szegényebb. Arról inkább ne beszéljünk, hogy én ugyanazon a napon egy miskolci panelsuli 7. osztályában az aktuális orosz dolgozattól paráztam, nem lenne fair ekkora kontrasztot idekerekíteni.
Egyszóval Hans-Günther átvette a gépet, a kereskedö egy csokor virágot is átadott a kedves kuncsaft becses nejének (igen, ez így dukált) és H-G kigurult a bochumi szalonból. Nem hiányzott neki a könyöklö, wazze? És a tempomat? Hol élt ez az ember??? Miért kell a k-európai tulajnak szörnyü kínok közepette hónapokig böngésznie az ebayt?
Az alapfelszereltség nem volt rossz, de ez a két elemi dolog számomra érthetetlenül hiányzik.
Nézzük, miböl élünk:
- metálfény (fontos)
- velúr belsö (odabasz, nincs mese)
- ASD (bassza kutya, nem árt)
- külsö hömérséklet kijelzö (fontos)
- típusjelzés lehagyva (kit érdekel)
- börkormány és bör váltógomb (pazar, jöhet)
- ortopéd ülés (nagy királyság)
- tolótetö (az köll)
- automata váltó (öreg ember nem rakéta)
- hátsó fejtámla (sosem ülök ott, de jöhet, jól néz ki)
- kétszólamú kürt (höhö, ez császár-extra, föleg amióta Szabi megtanított vele szirénázni)
- Becker Mexico electronic (hát, rendelhette volna bele a korabeli CD-s verziót, nem kellene rá félretennem héccáz ojrót)
- automata antenna (jó hogy)
- Doppelrolló (enélkül nem kombi a kombi)
- ülésmagasság állítás (volt anélkül is?)
- légkondicionáló berendezés (naná)
- színezett üveg (legyen)
- lámpamosó (akkor használom, ha az elöttem álló autón tükrözödve látom mozogni)
- kutyaszar világítás (irodalmi néven kiszálló fény, vagy mi, az az égö az ajtó aljában)
- katalizátor (na de kérem, kíméljük a környezetet)
- alaménium felni (mondjuk a téli acélgurigák is jól néznek ki a korabeli dísztárcsával)
- csomagrögzítö izék a csomagtartóban (T-Modell, mondom)
- ülésfütés (párkapcsolatban élöknek kötelezö extra)
Na kérem, ennyi. Azt is megmondom, miért haragszom az elsö tulajra. Az alapgép ára mintegy 58-59 ezer DM volt. Ehhez rendelt még a lelkem jó 27 ezer márkáért extrákat. Jól teccett olvasni, majdnem az autó árának feléért (ez még most is így van prémiuméknál). Összesen tehát jó 85 ezer márkát utalt át a kereskedönek. Ha nem alkudott.
Akkor miért fájt a könyöklö (DM 250,80) és a tempomat (DM 638,40)? Sosem tudjuk meg.
Azt viszont igen, hogy én mit rendeltem volna még bele. Vagy inkább közelítsük onnan a dolgokat, hogy mik a legmenöbb extrák egy 24-esben.
- Reiserechner. A korabeli fedélzeti számítógép ára 1.140,- DM volt. Jelenleg egy darab van az ebayen, 700 ojróért. Nem tudom, mekkora meló lenne belerakni az autóba, de nem kis mérközés, az biztos.
- Állófütés. Huhú, DM 2.240,10. Naggggyon praktikus extra, részletezésre nem szorul.
- Napellenzök világított tükörrel. DM 142,50 Bagatell.
Harmadik üléssor. Ezekhez jár a biztonsági öv is, így lesz a kombinkból csapatszállító jármü. Egy német taxis mesélte a múlt héten, hogy a szombat esti diszkó-transzportoknál verekednek érte a fiatalok, hogy ki ülhessen hátra. Ennyit erröl az extráról. DM 1.402,20 velúrban.
Hát részemröl nagyjából ennyi. Mondjuk ha hétüléses kivitelem lenne, kérnék hozzá külön hátsó fütést is, 1.157,- Deutsche Mark, dankeschön. El lehet filozofálni a villanyos ülésállításról is, memoryval natürlich. Nem beszéltünk továbbá a poroltóról, arról sem, hogy a 24-esnél miért nincs kormányváltós automata (pedig az beszabehu), az automata klíma elönyeiröl, egy korabeli autótelefon látványának szépségéröl (DM 11-13.000 uszkve), a riasztóról és további társairól. Arról sem, hogy a végtelen kombinációk miatt mindig megmosolyogjuk a magyarországi "gigafullos" hirdetéseket. Vagy az "egyedi megrendelésre készült Stuttgartban" dumát. Mind arra készült, kedveseim, ez nem japán autó.
Tény az, hogy Atti segítségével szereztem passzentos könyöklöt, amit a gyártó 400 ojró magasságában kínált volna, és van már tempomatom is. Ami egy gázrudazat állító rudacska híján már kompletten benne van az autóban és hamarosan kiderül, hogy szeretne-e müködni.
Hogy honnan vagyok ilyen tájékozott az árakat illetöen? Hát innen, nesze korabeli árlista. A képek is innen származnak.
Hans-Güntherre nem haragszom már annyira. Jó ízlése volt.