Öreg Merci nem vén Merci - utcára vele, ne a múzeumba!

Mercedes Youngtimers

A bürokrácia diszkrét bája

2011. január 17. - Benyás

Mottó: Szopjak én is, ne csak más...

Tavaly nyár elején vettem egy motort. Elmentem megnézni, kifizettem, elhoztam, átírtam - nem nagy ügy, gondolhatnánk. Viszont ami az utolsó két momentum között történteket illeti, az nem volt egyszerű eset, legalábbis az én idegeim megsínylették az ügyet.
BDB_1
Kis történet sok felvonással, avagy naív ügyfél kalandjai a magyar államigazgatás zegzugos bugyraiban.

Már elsőre - halkan ugyan, de - kongott a vészharang, mert a forgalmiban nem stimmelt a motor típusa. Semmi gond, mivel az eredetvizsga szerint az alváz- és a motorszám nem volt piszkálva, gondoltam sima ügy lesz javíttatni a típus megnevezését az új forgalmiban. (Ekkor követtem el az első hibát.) A típuson kívül az előző tulajdonosnak - aki behozta a motort az országba - az sem bántotta a szemét, hogy a jóképességű okmányirodai munkatársnak a motor hengerűrtartalmát, és a gyártási évét sem sikerült eltalálnia, pedig az eredetiség vizsgálaton azok helyesen kerületek megállapításra. Az már gondot okozott a júzernek, hogy eddig ismeretlen típussal találkozott, rákattintott hát inkább valamire, ami már eleve fent volt a központi járműnyilvántartási rendszerben.
Végül is megértem - ha új típust akar felvinni, az probléma. Fel kell hívni a központot, egy rakás karaktert be kell pötyögni a billentyűzeten, le kell fénymásolni az okmányokat, el kell őket faxolni, meg kell várni, hogy engedi-e a központ rögzíteni a rendszerben a járművet. Tiszta macera, na. És különben is, mit gondol a kedves ügyfél, hogy azért a rongyos pár tízezer forintért, amit leró itt mindenféle illeték meg ügyintézési díj fejében, majd jóhogy nem még tótágast is áll valaki a hivatalban. Így fordulhatott elő, hogy az eredeti forgalmi szerint a megvásárolt motorom 85-ös gyártású, 1074 ccm-es, Honda FR900. A kereső szerint ez az:
BDB_2

Naszóval nagy lendülettel nekiláttam rendet vágni az adminisztratív hibából eredő baromságok erdejében én, a naív ügyfél. Megérdeklődöm az okmányirodában, hogy oldhatnánk meg ezt a problémát, hogy a motor valós adatai szerepelhessenek a forgalmiban. Ó, hát ahhoz el kell vinni szemlére vagy vizsgáztatni a közlekedési hatósághoz (NKH), aztán az ott kapott igazolással jönni, és máris javítják a forgalmiban lévő adatokat. Remek.

Első lelkesedéssel NKH Petzvál utcai központjába be, hogy akkor mi a helyzet. Hát vigyem a járművet szemlére a lakhelyem szerinti illetékes kirendeltségre, mondták ott. Újabb időpont egyeztetést követően Gödöllőre át a járművel, hadd szóljon. Szemlézés, hűházás (bakker, milyen állapotban van), újabb bökkenő. A típus és a lökettérfogat a járművön elhelyezett jelzésekből, gyári adattáblából egyértelműen kiderül, de az évjárat nem, így nem tudják minden adatra kiadni az új műszaki adatlapot. Ez gáz, mert az évjárat sarkalatos pontja a projektnek, mivel OT-ztatni szeretném majd a kicsikét (1981-es a gép).

Hát ha én ehhez ragaszkodom, akkor jelenjek meg a Mozaik utcai vizsgaállomáson, mert ott van az öreg motorokhoz is értő szaki, majd az jól megmondja, hogy kiadható-e az igazolás - így a jótanács. Klassz. Néhány nap és telefon után fogadnak a Mozaikban, juhéjj. Motor szemle itt is, a szakértő urak jót röhögnek az FR900-on. Mondják, hogy a katalógus és az általam begyűjtött anyag (eredeti katalógus, gyári kézikönyv) alapján valószínűleg igazam van az évjáratot illetően, ráadásul még a felnik DOT száma is 81-es. Viszont hatósági igazolást csak akkor adhatnak ki az évjáratról, ha szerzek egy gyártói igazolást, amelyben ezt leírják. Aha.

Irány a Honda Hungary, itt nem lehet probléma, multi cég ez, precíz nyilvántartással. Alvázszám alapján pikkpakk kiadják az igazolást, és mehetek vissza az NKH-ba. (Legnagyobb jóindulattal a második nagy tévedésem.) A szervezettségéről híres japán cégnek 3 hónapjába telt, mire kiadta az igazolást, amit kértem. Pfff.

Hondás papírral (ami egy külön történet) a kezemben újabb szemlén jelenünk meg az Öreglánnyal, ezúttal minden megvan, összeálltak a csillagok, a Nap is kisüt, és én se vicsorgatom már a fogaimat, kiadják a műszaki adatlapot a motor helyes adataival. Már csak az okmányirodába kell vinni a paksamétát, és minden a helyére kerül. (Súlyos tévedés No. 3)
Első körben elhajtottak, a jogszabályi feltételeknek nem megfelelő tartalmú adásvételi miatt. Oké, ezt én néztem be, örültem, hogy hozhattam a gépet, cimborával mentünk érte, nem akartam az ő idejét se húzni,az eladó meg már nyomtatott papírral várt. Szóval szereztem be újabb adásvételit, ez a kör a javamra írandó, majd okmányirodába vissza. Egészen addig minden rendben volt, míg nem jeleztem, hogy a motor adataiban változás van, és ezt fel kéne vezetni a nyilvántartó rendszerbe. Forgatja hölgy a műszaki adatlapot, mintha arabusul lenne, majd közli, hogy ez így nem jó, merthogy a jármű típusát a NKH-nál rossz rubrikába írták be, és ezt így nem tudja elfogadni. Hiába magyarázom neki, hogy vélhetően csak egy kis figyelmetlenség, mivel a hiányolt adat ott szerepel két sorral lejjebb - de nem, a perszóna hajthatatlan. Neki csak úgy jó a papír, ha az adat a D2 mezőbe van beírva, és nem a D4-be, punktum. Ha nem tetszik, marad a jármű megnevezése a fűnyíróé, vagy cseréltessem ki a műszaki adatlapot. (Itt már a gutaütés kerülgetett.)

Mély levegő, újabb egyeztetés majd megjelenés az NKH-nál. (csapó 5) Tessék már kijavítani az adatlapot, csókolom, mert így nem fogadják el. Az ember készséges, megcsinálja pár perc alatt a módosítást, de értetlenkedik, hiszen ők mindent oda írtak, ahová kellett. Mindegy, papírral visszavágtatok az okmányirodába (persze aznap már nem fogadnak), és nekiállunk a mutatványnak harmadszor is. Valahogy gond lehet a feng -shuival annál az asztalnál, mert a műszaki adatlapba megint belekötnek. Mondván, tartalmilag jó a papír, de a típust nem engedi így rögzíteni a központi rendszer. Én nem tágítok, tessék már megcsinálni harmadszorra, 5 alkalommal történő NKH-s megjelenés után - értem én, hogy az ügyfél ideje, pénze senkinek nem számít, de ez már a pofátlanság teteje, oldják meg, ahogy tudják.
Vad telefonálgatás, faxolgatás kezdődik, hogy a központból engedélyezze az Erika a rendszerbe a felvitelt. AZ Erika, értjük? Kis hazánkban ugyanis minden hasonló, macerás esettel Erikát keresik, akiből egy van. Arra ne is merjünk gondolni, hogy mi történne a járműnyilvántartó rendszerrel, ha Erika szabadságra, betegállományba vagy szülni menne, neadj' isten elütné a villamos. (Ezúton is hosszú életet, jó egészséget kívánunk Erikának a Galambszívet örököltem c. magyar nótával)
BDB_2
Legalább nem várattak, hanem engedtek utamra, hogy majd rám telefonálnak, ha megvan a válasz. Meg is lett, mintegy három óra múlva, bár nem erre számítottam. Szóval aszongya a hölgy a telefonba, hogy mégse nem jó a műszaki adatlapom így, átal kéne íratni. Én már itt nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek kínomban, csak csináltam, amit mondtak. Felhívták a jármű nyilvántartóból az NKH kirendeltséget, ahol az eredeti (és közben átírt) papírt kiállították, és módosíttatták velük újra. Olyanra, mint eredetileg volt - a D2-D4 probléma, ugye. No komment, az ember esze megáll.

Így történt, hogy hatodszor is megjelentem az NKH-nál, majd negyedszer az okmányirodában, és (el se hiszem) megkaptam az új forgalmit, végre a motorom valós adataival. Asszem erre bontok egy pezsgőt...

Tanulságok:
1. Az államigazgatás monnyon le! Mindenért pénzre levenni az embert, felelősséget nem vállalni, és az állampolgár (v.ö. ügyfél) idejével, pénzével játszani a XXI. században már kis hazánkban sem lehetne.
2. A jó a végén mindig elnyeri méltó jutalmát :-)
3. Gondolkodom, hogy csináltatok egy customot. Ezek után leszarom, milyen papír van/lesz rajta.

A bejegyzés trackback címe:

https://mercedesyoungtimers.blog.hu/api/trackback/id/tr4515386296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása