Öreg Merci nem vén Merci - utcára vele, ne a múzeumba!

Mercedes Youngtimers

///AMG

2010. január 09. - Benyás

Még sosem esett szó hőn szeretett márkánk gyári tunningcégéről, ami hogy-hogy nem, „nemrégiben” még közel sem volt annyira gyári, mint manapság. De ne szaladjunk ennyire előre az időben, minden ki fog derülni szépen sorjában. Huppanjunk be virtuális Delorean-ünkbe, kapcsoljuk be a „fluxuskondenzátort” és repüljünk vissza 1967-be…

 

 
Pontosabban 1967 elejére Németországba, még pontosabban az Affalterbach városka közelében fekvő Burgstallba, egy korábban malomként üzemelő épületbe. Ahol is két kiváló, tehetséges mérnökember egy céget alapít, versenymotorok fejlesztését és gyártását tűzve ki céljuknak; ezen belül pedig a Mercedes motorjait választják alapul. Cégüket hivatalosan úgy jegyezik be, mint „Verseny motorokat tervező és fejlesztő mérnöki iroda”.
Hans Werner Aufrecht (A) és Eberhard Melcher (M) valamint Aufrecht szülőhelyének Großaspach (G) kezdőbetűit véve alapul megszületett az AMG márkanév (ami nem éjemdzsí, hisz' német cégről an szó, vagy mi! szerk.).Ők ketten és kb. egy tucatnyi alkalmazott hozzálátott a fejlesztéseknek. Ennek köszönhetően már eleinte is számos versenyen megjelentek, de első kimagasló sikerük a nagyközönség és a hírnév mezején 4 év fejlesztés után,1971-ben következett be, a belgiumi Spa-Francourchamps-ban rendezett 24 órás autóversenyen. Itt sikerült a 2. helyet megszerezni összetettben (a saját kategórájukat megnyerték) a Hans Heyer és Clemens Schickentanz által felváltva vezetett tűzpiros 300SEL 6.8 AMG-vel.
 
 
A tűzpiros fenevad felkeltette a Mercedes figyelmét is, ugyanis a Daimler cég által szériában gyártott 300SEL 6.3-ból fejlesztették tovább, amivel a gyár elég sokat vesződött, (1968-ban) hiszen nem sikerült tökéletes felfüggesztést kreálni a „túlsulyos„1700 kg-os őserőnek. A megnövekedett teljesítmény ugyanis szélesebb futóművet és gumikat kívánt volna, de ezek nehezen férték volna bele a vásárlók konzervatív szemléletébe és pénztárcájába (így is majd kétszerannyit kértek egy 6.3-asért, mint a széria 280SE ért), ezért a Mercedes úgy határozott, hogy a hagyományos méretű abronccsal kínálja.
1970-ben
a gyár is elindította a 6.3-ast a 24 órás belga versenyen, amely során arról szereztek tanubizonyságot  hogy  a szélesebb-nagyobb
abroncsok kevésbé mutatják jelét a „fáradtságnak”,ezért biztonsági okokból visszavonták a széria eredeti gumiméreteit, és szélesebb abroncsokkal, dupla ködfényszóróval kínálták őket a továbbiakban. (Egyébiránt a versenyen feledhető helyezést produkáltak.)

Viszont 1971-ben ismét megjelent a SEL Spa-ban, de nem a Daimler, hanem az AMG színeiben, ezért felvetődött a sajtóban, hogy „burkoltan” hogy a gyár indította ismét, de a Daimler ezt azonnal cáfolta. (Bár ne tette volna) Az AMG lecsökkentette a gép súlyát 1635kg-ra, a nyomatékát pedig feltornázták 620Nm-re. (6500 ford/sec nél) Ezzel a fenevaddal a fent említett második helyezést szerezték meg, maguk mögé utasítva sok elismert akkori túraautót, többek közt az Alfa Romeo, BMW, Opel és Ford modelljeit. Mindenki meglepődve tapasztalta, hogy az AMG újonc, privát csapat létére saját fejlesztésű, megbízható, ütőképes autót épített, mely abszolút felvette a versenyt a legjobbakkal. Sőt, mindezek után elnyerte a világ leggyorsabb autója címet is, (0-100km/h gyorsulás) és végsebbességre pedig megdöntötte BMW addig elért 277km/h csúcsát, 8km/h val (285km/h).
 
VIDEO
 
Íme a technikai adatai:
 
300SEL 6.3    (6.8AMG)
V8 6330ccm       (6836ccm)
250 LE 4000ford/perc-nél    (420Le 5500 ford. / perc)
500 Nm 2800 ford. / perc     (608 4800 ford. / perc)
Hátsó kerék megh.    (U.A)
Automata váltó      (4 fokozatú kézi)
Max seb 221km/h     (285km/h)
Fogyasztás J :21L    (50L) :)
 

Ezután jött a feketeleves, az FIA korlátozta a versenyen indítható autók hengerűrtartalmát, ezért 1972-ben már nem indíthatta az AMG az autót Spaban. A 6.8-ast.'72-ben eladták, egy franciaországi autó- és repülőgép gumiabroncs gyártó és fejlesztő cégnek. Mivel ez volt az egyetlen olyan szárazföldi jármű, mely 900m-en belül tudta produkálni a 200km/h sebességet, így telepakolták mérőműszerekkel, és súrlódási együtthatókat méregettek-számolgattak vele egy darabig.… Az autó az utolsó hivatalos információk szerint:„elveszett”.
Többek szerint pedig összetört és megsemmisült - lyen rohadt egy véget egy legendának???
 

De csüggedésre semmi ok, már készült is belőle az AMG által kreált replika, mely a mai napig megtekinthető Affalterbachban, az AMG "főhadiszállásán" ugyanis a hetvenes évek végére megnövekedett kereslet azt eredményezte, hogy az AMG kinőtte a burgstalli telephelyet és '78-ban Affalterbachba költözött.
Következő megvillanásuk (versenyeken) a '83-ban megjelenő 190-es (w201) tipus versenyre felkészített változatai, melyek az AMG szineiben vívtak nagy csatákat a DTM ben.

1985- ben az AMG egy második üzemet nyitott és felvette 100. alkalmazottját. A nyolcvanas évek végére már a Daimler-Benzben is felvetődött a szorosabb együttműködés gondolata, ezért 1988-ban szerződést kötött az AMG vel, de még mindíg csak a motorsportban történő együttműködés kereteire szorítkozva. Ez a kapcsolat gyári hátteret biztosított az AMG fejlesztőinek, akik úgy„hálálták” meg ezt, hogy az elkövetkezendő években 5 szezont nyertek autóik a DTM ben, és '97-98-ban a GT sorozatban. '98-ban például egyetlen futamgyőzelmet sem engedett másnak a CLK GTR, egész évben a dobogó legfelső fokán álltak!
 
1990-ben a Daimler-Benz olyan meghatározó jelentőségű szerződést kötött az AMG vel, melyben szerepelt az „AMG termékek Mercedes-Benz általi, hivatalos értékesíthetősége”, illetve a közös jármű fejlesztés is.
1993-ban mutatkozott be az első közös gyermek, a C 36 AMG, és ekkor védették le először az AMG-t, mint márkanevet.
 
1999-ben a DaimlerChrysler megvásárolta a többségi részesedést a cégben, és Mercedes-AMG GmbH.(GmbH=korl.felelősségű társaság) néven integrálta a konszern szervezeti rendszerébe. Így sikerült garantálni a szakmai és nem mellesleg pénzügyi hátterét a csúcsfejlesztésekhez és a gyártáshoz. A versenyrészleg fölötti irányítást az egykori alapító, Hans Werner Aufrecht új cége vette át, a H.W.A. GmbH, mely ma is törekszik a minél jobb túraautó szereplésre.
 
Tommo
 
 
 

forrás:"Nagy Mercedes Könyv"és a világháló:)
 
 
 
 

           

A bejegyzés trackback címe:

https://mercedesyoungtimers.blog.hu/api/trackback/id/tr5815386382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása